Cursul online de antreprenor în economia socială
Este un curs oferit gratuit celor 131 participanți înscriși în proiectul AIR4Social și are caracter obligatoriu. Participanții care au obținut certificarea după finalizarea cursului se pot înscrie la concursul de planuri de afaceri în vederea obținerii finanțării de 91.000 euro (455.000 lei).
Obiectivul cursului
Educarea participanților în ceea ce privește gândirea și redactarea unui plan de afaceri reprezintă elemente cheie în reîntinerirea și reîmprospătarea comunităților urbane. O calificare dobândită în domeniul antreprenoriatului în economia socială va oferi participanților șansa de a demara o afacere pe cont propriu.
Ce vei învăța
În acest curs ne axăm în principal pe componentele teoretice și practice în antreprenoriat abordând teme multiple. Cursul este organizat într-un număr de 13 module de curs desfășurate online, cu o durată totală de 180 ore, din care 60 ore de teorie și 120 ore de practică.
Ce obții tu
La finalizarea cursului și absolvirea examenului vei obține un Certificat autorizat de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Cod COR 112032, care îți permite să participi la Concursul de Planuri de Afaceri. De asemenea, la absolvire primești și un stimulent în valoare de 900 LEI.
Modulele de curs
Modul 1 – Abilități antreprenoriale sociale și strategia de dezvoltare a afacerii sociale
Abilitățile necesare pentru a dezvolta o strategie și pentru a convinge clienții și furnizorii să ia decizii în mod eficient și argumentat. Cursanții vor putea defini misiunea socială/programele sociale ale întreprinderii sociale.
Modul 2 – Problema socială a cărei rezolvare constituie misiunea socială a afacerii
Categoriile de persoane cărora li se adresează întreprinderea socială și nevoile sociale ale acestora, zona geografică, problema comunitară/de mediu pe care încearcă să o rezolve întreprinderea.
Modul 3 – Misiunea socială/programele sociale ale afacerii sociale și strategia de dezvoltare
Analizarea problemelor grupului țintă și identificarea potențialelor soluții pentru problemele grupului ţintă. Cursanții vor putea defini modul în care se integrează activitatea întreprinderii în contextul social și în cel economic din zona respectivă și vor rafina misiunea socială/programele sociale ale întreprinderii sociale.
Modul 4 – Analiza pieței și poziționare
Direcțiile strategice de dezvoltare ale întreprinderii sociale și justificarea activităților propuse: analiza punctelor tari și a celor slabe ale întreprinderii, respectiv analiza amenințărilor și a oportunităților din mediul în care funcționează aceasta (analiza SWOT)
Modul 5 – Marketing
Canalele de comunicare potrivite pentru a promova afacerea și modul cel mai eficient prin care mesajul ajunge la clienți. Cursanții vor putea defini descrierea produselor, serviciilor, respectiv a lucrărilor care vor face obiectul activității întreprinderii sociale.
Modul 6 – Vânzări
Noțiuni din domeniul vânzărilor care sunt de folos pentru analiza eficientă a pieței, a concurenței, a punctelor tari și a punctelor slabe preconizate. La final cursanții vor putea decide cum să se poziționeze produsul sau serviciul pe piață și vor putea stabili rezultate economice și sociale specific preconizate.
Modul 7 – Managementul operațional al afacerii sociale
Sfaturi practice pentru planificarea şi managementul resurselor materiale. Cursanții vor putea decide care sunt resursele materiale necesare pentru demararea afacerii şi cum să gestioneze stocul şi activitatea logistică.
Modul 8 – Modelul de organizare și funcționare al afacerii sociale
Elementele de bază ale domeniului resurse umane. Cursanții vor afla cum să aleagă colegul potrivit, cum să gândească structura organizațională, cum să evalueze performanța colegilor. Cursanții vor putea defini Modelul de organizare și funcționare al întreprinderii sociale, cu accent pe modul în care se asigură participarea membrilor și a altor actori interesați, inclusiv persoane din grupuri vulnerabile și numărul de persoane angajate în întreprinderea socială.
Modul 9 – Legislația în domeniul economiei sociale
Noțiunile de bază aferente legislației ce guvernează economia socială în România, care clarifică avantajele și dezavantajele diverselor forme juridice de organizare a afacerii. La final cursanții vor putea alege cea mai avantajoasă formă juridică pentru afacerea propusă.
Modul 10 – Managementul afacerii sociale
Principiile de management care pun bazele sustenabilității şi funcționării eficiente a unei afaceri, cu ajutorul cărora se va putea planifica activitatea curentă și socială pe termen lung.
Modul 11 – Competențele și locurile de muncă verzi și economia verde
Scopul este ca participanții să integreze în afacerea lor această viziune, împreună cu măsuri concrete de a rezolva unele probleme de mediu.
Modul 12 – Nediscriminare
Clarifică ce înseamnă nediscriminarea și cum se integrează această viziune în propriul plan social.
Modul 13 – Planul financiar al afacerii sociale
Noțiunile financiare de bază, astfel încât cursanții să le poată folosi în practică. Cu ajutorul machetei de buget cursanții vor putea previziona veniturile și cheltuielile afacerii și vor realiza analiza performanței financiare a întreprinderii. La finalul modulului cursanții vor putea defini planul de finanțare al întreprinderii.